Wijziging meldroute onbegrepen gedrag per 1 januari 2026
9 december 2025
Graag informeren wij u over een belangrijke wijziging in de manier waarop meldingen over inwoners met onbegrepen gedrag, woonhygiënische problematiek (WHP) en Wet verplichte GGZ (WvGGZ) binnen de gemeente Vijfheerenlanden worden afgehandeld.
Tot en met 31 december 2025 verlopen deze meldingen via de GGD regio Utrecht. Vanaf 1 januari 2026 neemt de gemeente Vijfheerenlanden deze taak over. Meldingen doet u dan rechtstreeks bij ons nieuwe meldpunt: Meldpunt Bezorgd.
Waarom deze verandering?
Deze verandering is bedoeld om de meldroute te vereenvoudigen en beter aan te laten sluiten bij de lokale situatie. Door meldingen lokaal te behandelen, kunnen we sneller schakelen met betrokken partners, passende ondersteuning bieden en staan we dichter bij de inwoner. Dit draagt bij aan een betere samenwerking en zorgcontinuïteit.
Wat betekent dit voor u?
Voor u als huisarts of zorgprofessional betekent dit dat u vanaf 1 januari 2026 meldingen niet meer via de GGD doet, maar rechtstreeks bij Meldpunt Bezorgd van de gemeente Vijfheerenlanden. De contactgegevens en werkwijze van dit meldpunt worden binnenkort bekendgemaakt in aanvullende communicatie.
Eind december ontvangen wij van de GGD een overzicht van de lopende zaken. Deze worden door de GGD afgerond of, waar mogelijk, zorgvuldig aan ons overgedragen.
Tot die tijd blijft de huidige meldroute via de GGD ongewijzigd. We vragen u om uw praktijk en collega’s alvast te informeren over deze aanstaande wijziging. Ook inwoners kunt u hierop voorbereiden, zodat zij vanaf januari weten waar zij terecht kunnen.
Meer informatie
Meer informatie over de huidige stand van zaken vindt u op: www.vijfheerenlanden.nl/zorg-en-overlast
Heeft u vragen? Neem dan gerust contact met ons op via het Sociaal Loket door te bellen naar 0800-5016. Wij denken graag met u mee.